Rethinking the big data, algorithms and communication: a critique of instrumental neutrality

Authors

  • Tales Tomaz Centro Universitário Adventista de São Paulo. São Paulo, SP
  • Guilherme Cavalcante Silva Universidade Estadual de Campinas Laboratório de Estudos Avançados em Jornalismo Campinas, SP

Keywords:

Big data, Algorithms, Communication

Abstract

This paper discusses the presence both in big data discourses and in communication studies of the idea of instrumental neutrality in data and algorithms. The text seeks to elucidate the etymological and contextual notion of data and how some of the big data approaches deal with data, algorithms, and information. From there, it presents the difficulties of understanding data and algorithms as mere purpose-neutral instruments. Then the text shows how similar idea was already present in the cybernetic understanding of communication. Finally, we propose a critique of instrumental neutrality presupposed in the ontology of the big data and communication, with emphasis on the question of the erasure of alterity, following the argument of Martin Heidegger"™s phenomenology.

Author Biographies

Tales Tomaz, Centro Universitário Adventista de São Paulo. São Paulo, SP

Professor-assistente do Centro Universitário Adventista de São Paulo. Doutor em Meios e Processos Audiovisuais, pela ECA/USP.

Guilherme Cavalcante Silva, Universidade Estadual de Campinas Laboratório de Estudos Avançados em Jornalismo Campinas, SP

Mestrando em Divulgação Científica e Cultural, no Laboratório de Estudos Avançados em Jornalismo (Labjor/IEL), Universidade Estadual de Campinas (Unicamp). Bolsista Capes.

Published

2018-06-29

Issue

Section

Dossiê Mediações Algorí­tmicas: olhares das pesquisas em comunicação e mí­dia