Rethinking the big data, algorithms and communication: a critique of instrumental neutrality
Keywords:
Big data, Algorithms, CommunicationAbstract
This paper discusses the presence both in big data discourses and in communication studies of the idea of instrumental neutrality in data and algorithms. The text seeks to elucidate the etymological and contextual notion of data and how some of the big data approaches deal with data, algorithms, and information. From there, it presents the difficulties of understanding data and algorithms as mere purpose-neutral instruments. Then the text shows how similar idea was already present in the cybernetic understanding of communication. Finally, we propose a critique of instrumental neutrality presupposed in the ontology of the big data and communication, with emphasis on the question of the erasure of alterity, following the argument of Martin Heidegger"™s phenomenology.Downloads
Published
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos
a) Autores mantém os direitos autorais e concedem í revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b) Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).