Is there a journalism to call my own? Algorithm and the phenomenon of news customization
Keywords:
Algorithms, Algocracy, Informational bubble, Social networks.Abstract
This paper aims to present a brief theoretical review about the phenomenon in which hyper-individualized newspapers are created due to services and platforms available online, especially social networks. Realizing that the practice has wide influence of the algorithms, the paper discusses the concepts of algocracy and informational bubble, in order to provide theoretical overviews on the aforementioned process. Without disregarding the fact that traditional journalism still has a large influence on society and seeks to survive by adapting to digital logic, we claim that it is urgent to make public what are behind the offer of these new personalization tools: data privacy, risks of illegal uses and the financialization of information.Downloads
Published
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos
a) Autores mantém os direitos autorais e concedem í revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b) Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).